Learning carpet and all things about carpet
sms): +989015217551 mail: azarifard1@yahoo.com)
طرح مورد نظر را برای ما بفرستید تهیه خواهد شد.
نحوه ی محاسبه اندازه و قیمت های به روز نخ و نقشه و تابلوفرش
****************
نحوه ی محاسبه اندازه و قیمت نخ و نقشه و تابلوفرش:
برای محاسبه قیمت نخ و نقشه ی هر تابلوفرش فرقی نمیکند در هر اندازه ای بخواهید محاسبه زیر را انجام دهید تعداد گره عرضی را در ارتفاع(تعداد رج) ضرب کرده و عدد بدست آمده را در 4 ضرب میکنیم مثلا اگر تابلوفرشی ۶۰۰ گره در ۴۰۰ رج باشد
400×600=240000
240000×4=960
یعنی قیمت نخ و نقشه 960 هزارتومان می باشد(با تعداد ابریشم متوسط)
و اگر با دار چله کشی شده و ابزار کامل بخواهید عدد بدست آمده از ضرب گره ها را در 5 ضرب می کنیم.
یعنی کل وسایل اعم از نخ و نقشه و دار چله کشی شده و ابزار و سی دی و هزینه ارسال این تابلو جمعا 1.200میلیون تومان
برای محاسبه اندازه تابلوفرش هم از روی گره ها در صورتی که رجشمار ما که اکثر تابلوها با نخ مرینوس هستند ۴۶ باشد، تعداد گره ها را در ۰/۱۵ ضرب می کنیم
مثلا اگر تابلویی ۶۰۰ گره باشد
۶۰۰ × ۰/۱۵ = ۹۰
یعنی ۹۰ سانتیمتر می باشد.
البته قیمت ذکر شده تقریبا با ابریشم معمولی محاسبه شده و در بعضی محصولات جای تعویض نوع و جنس عناصر محصول وجود دارد.
برای فرشهای درشتباف قیمت تا دوسه برابر پایین تر از محاسبه بالا خواهد بود
چون جنس نخ آنها ارزان است
باز هم یادآور می شویم محاسبه قیمتی که یادآور شد بطور کلی می باشد که در بعضی طرح ها با تغییر کیفیت تفاوت می کند و تخفیف هم برای مشتریان و هم برای همکاران اعمال خواهد شد.
قیمت ابزار قالیبافی مرداد99
سیخ 8 هزارتومان
قلاب 10
دفه 25
قیچی 30
دار بسته به اندازه
۳۰سانتی 50
۵۰ سانتی 80
۷۰ سانتی 120
۹۰ سانتی 150
دار ذرع و نیم 250هزارتومان
وقیمت نخ و دستمزد هر گره چله کشی تابلوفرش
ابریشم سه هزار تومان
پنبه 300 تومان
مثلا چله کشی 1000 گره با ابریشم همراه دار و هزینه دستمزد و نخ چله
3 میلیون تومان
*********************
******************************
همراه دار چله کشی شده آماده 35 در 35 سانت
و سیخ و قلاب و دفه و سی دی های آموزشی.
250 هزارتومان
وسایل مورد استفاده برای فرش و تابلوفرش
نخ و نقشه فرش کوچک آموزشی 25 در 45 سانت
همراه دار چله کشی شده
و سیخ و قلاب و دفه و سی دی های آموزشی.
نخ و نقشه گل رز متوسط همراه دار چله کشی شده
و سیخ و قلاب و دفه و سی دی های آموزشی.
آموزش تابلوفرش درتهران در منزل خود هنرجو يا در نزديكترين محل بصورت تضميني در يك جلسه
شماره مشاوره و خرید 09015217551
تابلوفرش بسیار زیبای آیه شریفه ی و ان یکاد جل جلاله بزرگ
همراه سی دی های صد در صد تضمینی آموزشی
گرچه یك بافت معیوب ، ممكن است از جهات بسیار زیادی دارای مشكل باشد ، اما چند نكته كلیدی وجود دارد كه اگر توسط بافنده رعایت شوند ، بافت فرش - حداقل - دارای كیفیت قابل قبول خواهد بود و اگر رعایت نشوند ، ممكن است لطمات غیر قابل جبرانی به فرش وارد شود .
1- اساس انجام یک بافت خوب
اول : دار قالی سالم و بدون عیب
دوم : انجام چله كشی صحیح و یكدست می باشد .
بنابراین ، چنانچه كیفیت موارد فوق ، برای شما قابل قبول ( یا دلچسب ) نبود ، تا زمان حل مشكل ، بهیچ عنوان بافت را شروع نكنید .
برای بافندگان تازه كار و كم تجربه ، چله كشی كاری سخت و دشوار است همچنین ، با توجه به حساسیت فوق العاده چله كشی در حاصل كار ، بهتر است كار چله كشی را به افراد خبره و با تجربه واگذار كنید .
2- پود نازك :
پس از انتخاب دار مناسب و انجام چله كشی صحیح ، مهمترین عامل موفقیت در انجام یك بافت خوب ، این است كه بافنده در كشیدن پود نازك ، به اندازه كافی ، مهارت داشته باشد . بنابراین - لطفا تا قبل از حصول اطمینان ، و تمرین كافی ، در این مورد بهیچ وجه ، بافت را شروع نكنید زیرا :
كیفیت بافت هر فرش بیشتر از هر چیز مربوط به كیفیت كشیدن پود نازك آن است
3- كنترل دقیق ارتفاع فرش :
بطور مرتب ( معمولا هر بیست رج یكبار ) ارتفاع بافت را متناسب با رجشمار محاسبه كرده كافی است ارتفاع فرش را برابر با آن بطور مرتب و از همان ابتدا تنظیم كنید و از مشكلات و عیوب زیادی كه در اثر عدم كنترل ابعاد ممكن است بوجود آید جلوگیری نمائید
گره، ریشه، ایلمک، ایلمه، خفت، گند، پیچه، کله همة اینها یک منظور را افاده میکنند و آن خامه یا پرزی است که در حول محور چلههای زیر و رو (یکی از زیر و یکی از رو) گره میخورد و با پهلوی هم قرار دادن آنها، نقش و نگار قالی نمایان شده و قالی به خود شکل میگیرد.
تراکم گرهها و ظرافت آنها نمایانگر میزان مرغوبیت و کیفیت فرش است. بدین معنی که هر چه تعداد گرهها زیادتر و در اصطلاح فرشبافی هر چه پرتر باشد کیفیت آن بالاتر خواهد بود.
به طور کلی در قالیبافی ایران دو نوع گره متداول است:
● گره ترکی: (طرز عمل)
این گره روی دو تار رو و زیر به کار میرود. بدین ترتیب که بافندة خامه یا پرز، را در دست چپ گرفته و به صورت عمود یا خط مستقیم بر روی تارهای رو و زیر قرار میدهد. هر یک از دو سر خامه به پشت یکی از تارها رفته پس از پیچیدن به دور آنها از بین دو تار بیرون آمده به طرف بافنده کشیده میشود. این نوع گره که ترکی (متقارن) نامیده میشود بیشتر به کمک قلاب انجام میگیرد و نسبت به سایر بافتها محکمتر است. گرة ترکی در ترکیه و آذربایجان و همدان و دیگر نقاط ترکنشین به کار میرود، ولی در سطح جهانی کمتر مورد استفاده است. به شکلها بادقت توجه کنید
این گره با استفاده از قلاب تبریزی بدینصورت انجام میشود که ابتدا یک جفت چلة زیر و رو را به کمک قلاب جلو کشیده، بخشی از خامة موردنظر را در دست چپ گرفته یک سر خامه را به کمک قلاب بین دو چله برده و آنرا از پشت تار اول بیرون آورده از روی دو تار عبور میدهیم، آنگاه آنرا پشت تار دوم برده و سپس سر خامه را از بین دو تار مجدداً بیرون میآوریم و هر دو سر را با هم بطرف پایین میکشیم و اضافه آنرا با لبة تیز قلاب قطع میکنیم. (بافندگان زبده به نحوی عمل میکنند که از یک سمت نیاز به بریدن سرپرز دیگر گره نباشد و تقریباً پرز به اندازه مورد نیاز بیرون آمده و فقط قسمت بلند آنها بریده میشود). ضمناً باید دقت شود که در موقع جلو کشیدن دو سر گره اندازه آنها یکسان باشد و یکی کوتاهتر و دیگری بلندتر نباشد.)
معمولاً نوع گره و تعداد آن در واحد سطح (رجشمار) ملاک ظرافت و محکمی فرش است. طبقه بندی کیفی فرشها براساس بافت، معمولاً با تعداد گره در یک واحد سطح انتخابی (سانتیمتر، دسیمتر، اینچ، فوت مربع) و گاه نیز با محاسبة تعداد گره در واحدی از طول (اینچ، فوت، متر) انجام میشود.
علاوه بر روشهای فوق در ایران از گره (وسیلة فلزی ۵/۶ سانتیمتر) نیز برای سنجش استفاده میکنند، مثلاً فرش چهل تا یک گره یا چهل رجی دارای ۴۰ گره در ۵/۶ سانتیمتر است. گاه نیز از تعداد گره در چارک استفاده میکنند به طوری که فرش ۱۶۰ رج یک چارک همان ۴۰ رجی است.
رجشمارهای، رایج در بافت فرشهای ایران:
رجشمار رایج فرشهای ایران از ۲۰ تا ۷۰ رجی (یعنی فرشهایی با ۱۱۶۰۰-۹۰۰ گره در دسیمتر مربع) را شامل میشود. معمولاً فرشهای درشتباف ۲۰ و ۲۵ رجی (یعنی فرشهایی با حدود ۹۰۰ و ۱۴۸۰ گره در دسیمتر مربع) جزء فرشهای پست شمرده میشوند و تولید آنها در برنامههای آموزشی و یا توسط بافندگان ساده و مبتدی صورت میگیرد. فرشهای ایلیاتی نیز معمولاً درشتباف و حدود ۳۰ رجی هستند. فرشهای متوسط خوب، فرشهای ۴۰، ۴۵ و ۵۰ رجی (با داشتن حدود ۵۹۰۰-۳۸۰۰ گره در دسیمتر
لطفاً برای خرید هر وسیله مبلغ مذکور جنس مورد نظرتان را بنام ابراهيم آذري فرد به حساب های زیر واريز فرماييد و ضمن فرستادن آدرس دقيق ودادن اطلاع، پيامك بفرستيد تا ارسال كنيم: 09144534650
- خريد و فروش اينترنتي و از راه دور وسايل قاليبافي يا تابلوفرش
- خريد و فروش اينترنتي و از راه دور دار قالي يا دستگاه قاليبافي
- نخ و نقشه فرش يا تابلوفرش
- مشاوره رايگان در مورد خريد، بافت، آموزش و همه امور فرش و تابلو فرش 09015217551
روش: بافت به روش ترکی
در این روش برای گره از قلاب استفاده می شود و با کمک قلاب تار رو را به طزف جلو می کشیم سپس سز مقداری از خامه را با نوک قلاب بین دو تار برده و از پشت تار رو آن را پیچیده و از زوی دو تار به سمت پشت تار زیز می بریم و از بین آنها به جلو کشیده و پایین می آوریم و سر اضافی خامه را می بریم .
( گره ترکی را گره متقارن نیز می گویند چون خامه به دور هر دو تار گره می خورد و تار ها نسبت به هم تقارن دارند )
استفاده از این نوع گره در آذربایجان - همدان - ترکمن صحرا - و بیجار رایج است و نسبت به گره فارسی از استحکام بیشتری برخوردار است.
مزایای گزه ترکی نسبت به گره فارسی :
1- نسبت به گره فارسی از استحکام بیشتری برخوردار است و به سختی از فرش بیرون کشیده می شود.
2 - در بافت این نوع گره به جای انگشتان از قلاب برای گرفتن تار استفاده می شود در نتیجه انگشتان دست آسیب نمی بینند.
3 - سرعت کار در این روش بیشتر است ( تا 50 گره در دقیقه )
روش بافت به روش فارسی
مقداری از خامه را بر می داریم و بین انگشت میانی و سبابه دست چپ نگه می داریم بوسیله انگشت سبابه دست راست یک جفت تار را جلو می آوریم و ضمن اینکه حدود دو سانتی متر از خامه را از بین انگشتان دست چپ بیرون آورده ایم
, آن را از پشت تار اول (تار رو ) رد می کنیم و پس از خم کردن سر آن خامه را از لای چله دوم به سمت پشت آن عبور داده و از مابین دو تار به سمت روی فرش جلو می کشیم و پایین می آوریم که این عمل با کمک انگشت میانی و سبابه راست انجام می شود.
سپس بوسیله تیغه چاقو که در دست راست نگه داشته ایم سر نخ اضافی را می بریم.
چون این گره فقط به دور یک تارپیچیده می شود به نام گره نا متقارن نیز مشهور است .
استفاده از این گره بیشتر در اراک - قم - کاشان - اصفهان - مشهد و تهران رایج است.
گره، ریشه، ایلمک، ایلمه، خفت، گند، پیچه، کله همة اینها یک منظور را افاده میکنند و آن خامه یا پرزی است که در حول محور چلههای زیر و رو (یکی از زیر و یکی از رو) گره میخورد و با پهلوی هم قرار دادن آنها، نقش و نگار قالی نمایان شده و قالی به خود شکل میگیرد.
تراکم گرهها و ظرافت آنها نمایانگر میزان مرغوبیت و کیفیت فرش است. بدین معنی که هر چه تعداد گرهها زیادتر و در اصطلاح فرشبافی هر چه پرتر باشد کیفیت آن بالاتر خواهد بود.
به طور کلی در قالیبافی ایران دو نوع گره متداول است:
۱) گره ترکی (پیشینه تاریخی
برای انتخاب وجه تسمیه قیورد و سنه، دلایل کافی در دست نیست، زیرا گرچه قصبة قیورد سابقهای طولانی در قالیبافی دارد، اما این نمیتواند دلیل کافی برای انتساب گرة ترکی به این قصبه باشد. چون قالیها و قالیچه های مناطق مختلفی مثل شیروان، گنجه، قرهباغ، قفقاز، تبریز، هریس و همدان و انواع مختلف دستبافتهای عشایر فارس، با این گره بافته میشوند و نیز دلیل قاطعی در دست نیست که این گره اولین بار در قیورد بافته شده باشد. بنابراین، چون این نوع گره در مناطق ترک به کار برده میشود، اگر آن را تنها گره ترکی بنامیم منطقی تر خواهد بود.
۲) گره فارسی:
یا سنه گرهای است که به وسیلة قالیبافان ایرانی هژاد و قالیبافان فارسیزبان مانند اراک، مشهد، بیرجند، کرمان، اصفهان، نائین، کاشان و قم به کار میرود، قالیهای سنه (سنندج) برخلاف تصور مانند کلیة قالیچههای کردباف، با گره ترکی بافته میشود، بنابراین کلمه «سنه» برای گرة فارسی اسمی بیمسمی و انتخابی نامعقول است و تنها میتوان بر این باور بود که سیر تاریخ و وقوع حوادث و جریانهای تاریخی و مهاجرت اقوام به دیگر نقاط مسائلی را فراهم میآورد که به تبع آن استفادهکنندگان از هر یک از دو گرة مورد بحث، در مقاطی مجزا از گروه دیگر قرار گرفتند.
● گره ترکی: (طرز عمل)
این گره روی دو تار رو و زیر به کار میرود. بدین ترتیب که بافندة خامه یا پرز، را در دست چپ گرفته و به صورت عمود یا خط مستقیم بر روی تارهای رو و زیر قرار میدهد. هر یک از دو سر خامه به پشت یکی از تارها رفته پس از پیچیدن به دور آنها از بین دو تار بیرون آمده به طرف بافنده کشیده میشود. این نوع گره که ترکی (متقارن) نامیده میشود بیشتر به کمک قلاب انجام میگیرد و نسبت به سایر بافتها محکمتر است. گرة ترکی در ترکیه و آذربایجان و همدان و دیگر نقاط ترکنشین به کار میرود، ولی در سطح جهانی کمتر مورد استفاده است.
این گره با استفاده از قلاب تبریزی بدینصورت انجام میشود که ابتدا یک جفت چلة زیر و رو را به کمک قلاب جلو کشیده، بخشی از خامة موردنظر را در دست چپ گرفته یک سر خامه را به کمک قلاب بین دو چله برده و آنرا از پشت تار اول بیرون آورده از روی دو تار عبور میدهیم، آنگاه آنرا پشت تار دوم برده و سپس سر خامه را از بین دو تار مجدداً بیرون میآوریم و هر دو سر را با هم بطرف پایین میکشیم و اضافه آنرا با لبة تیز قلاب قطع میکنیم. (بافندگان زبده به نحوی عمل میکنند که از یک سمت نیاز به بریدن سرپرز دیگر گره نباشد و تقریباً پرز به اندازه مورد نیاز بیرون آمده و فقط قسمت بلند آنها بریده میشود). ضمناً باید دقت شود که در موقع جلو کشیدن دو سر گره اندازه آنها یکسان باشد و یکی کوتاهتر و دیگری بلندتر نباشد.)
▪ حالات فرعی:
(متقارن ۲ ـ متقارن ۳)
حالتهای فرعی متناسب با میزان کشش و ضخامت پود ضخیم در تغییر است. پس از بافت یک رج و عبور پود ضخیم از روی ردیف گرهها، برحسب میزان ضخامت و کشش پود، گرهها در دو حالت قرار میگیرند. عبور ود ضخیم سبب میشود که تار زیر به طرف پایین و پشت فرش و تار رو به طرف سطح قالب و رو به بافنده رانده شده، در نتیجه تارهای زیر و رو در دو سطح متفاوت نسبت به پشت و روی قالی قرار میگیرد (رجوع کنید به شیوههای بافت لول و تخت در بخش پودها). بر حسب آنکه خامة دوران یافته به دور تار سمت راست در موضعی پایینتر و یا بالاتر نسبت به تار سمت چپ قرار گیرد، نوع گره به ترتیب به متقارن نوع دوم و در حالت عکس به گرة متقارن نوع سوم موسوم خواهد شد.
● گره فارسی (سنه) یا نامتقارن یا گره میان دررفته
در این نوع گره خامه یا پرز گره تنها به دور یک تار پیچیده و سر دیگر آن از پشت تار دومی آزاد میگذرد. بدین طریق که بافنده ابتدا مقداری از خامه (نخ پشمی) را از توپک جدا کرده در حالی که چاقوی فارسی بافت را بدست راست دارد با دو انگشت سبابه و میانی دست چپ سرخامه جدا شده را نگه میدارد. سپس بوسیله سرانگشت سبابه دست راست یک جفت چله (زیر و رو) را جلو آورده و ضمن اینکه حدود ۲ سانتیمتر خامه از بین انگشتان دست چپ بیرون آمده، آنرا از پشت چله اول رد نموده و پس از خم کردن سر آن، خامه را از روی چله دوم به سمت پشت آن عبور داده و از ما بین ۲ تار به سمت روی فرش جلو کشیده و کاملاً پایین میآورد. این کار با انگشت میانی و سبابه دست راست صورت میگیرد، سپس بوسیله لبه کاردک سرنخ اضافی را میبرند. گره فارسی را گره نامتقارن نیز مینامند، زیرا گره بطور متقارن به دور هر دو تار پیچیده نمیشود و تنها بدور یک تار پیچیده میشود.
▪ حالات فرعی ۲:
گرة نامتقارن بر دو نوع است: اگر خامه به دور تار راست پیچیده و از پشت تار چپ بیرون آمده باشد آن را گرة نامتقارن راست و اگر خامة دور تار چپ پیچیده از پشت تار راست بیرون آمده باشد آن را گرة نامتقارن چپ میگوییم.
همانطور که در مورد گرة ترکی نیز بیان شد، پس از عبور پود ضخیم و به هنگامی که بر اثر کشش پود، تارهای سمت راست و یا چپ در موضعی عقب یا جلو نسبت به یکدیگر و یا پایین و بالا نسبت به پشت روی قالی قرار میگیرند دو حالت مدنظر است:
اگر گره دوران یافته به دور تار سمت راست، در موضعی پایینتر از دنبالة خودش که از پشت تار سمت چپ گذشته قرار گیرد گره نامتقارن نوع سوم نامیده میشود، و اگر عکش این حالت باشد به آن نامتقارن نوع چهارم میگویند.
● گرة جفتی (تقلبی)
در پارهای موارد به جای اینکه پرز خامه تنها به دور یک تار بپیچد، گاهی چهار تا شش تار را دربرمیگیرد. به این نوع گره، گرة جفتی ایلمه و یا گرة تقلبی میگویند. از تصاویر دو نوع گرة اصلی میشود استنباط کرد که تغییرات جزئی در این دو گره را نمیتوان به صورت انواع مختلف آن تلقی کرد، چه روش گره زدن یکی است، فقط به جای آنکه گرهها به دو رشته تار بسته شود به چهار رشته اتصال مییابد. بستن این نوع گره مخصوص کسامی است که به مرغوبیت فرش نمیاندیشند و قصد دارند در مدتی کوتاه کار بافت فرش را تمام کنند. یعنی به جای دو گره تنها یک گره به کار میبرند و به این ترتیب به کیفیت فرش زیان وارد آورده و کمیت آنرا به نصف تقلیل میدهند. در نتیجه جنسی که بدین سان تهیه میشود نصف تراکم لازمه را خواهد داشت و مقاومت آن کم خواهد بود و خیلی زود ساییده و فرسوده میشود.
تشخیص این موضوع در قالیهای ریزباف قبل از گذرانیدن پود مشکل است و پس از گذرانیدن آن تقریباً غیرممکن خواهد بود و تنها با لمس کردن قالی این موضوع را میتوان فهمید؛ چون در قالی یا قالیچهای که در بافت آن تعداد زیادی از گرهها به جای بسته شدن به دو تار به چهار تار بسته شود تراکم تارها و وزن قالی کمتر میشود و این خود از دوام آن به میزان قابل ملاحظهای میکاهد.
گرة جفتی گاه تنها در مرکز فرش استفاده میشود و این از چشم خریدار دور نخواهد ماند
نظرات شما عزیزان:
:: موضوعات مرتبط: آثار هنرمندان جهان، ،
:: برچسبها: آموزش اوليه تابلوفرش, آموزش گره زدن, آموزش كامل قاليبافي, آموزش قدم به قدم بافت فرش, آموزش تابلوفرش, وسایل آموزشی تابلوفرش, آموزش تابلوفرش برای مبتدیان, سی دی آموزش تابلوفرش, فیلم آموزش تابلوفرش, کتاب آموزش تابلوفرش,